Fra Trondheim Sykehus til St Olav Hospital

©brittarnhild

Jeg måtte tidlig opp i dag, jeg hadde nemlig en time på St.Olav (sykehuset her i Trondheim). Ikke noe alvorlig, og fort gjort, og etterpå tok jeg meg god tid til vandring og mimring.

I 1970, da jeg var 12 år, hadde jeg et par opphold på sykehuset, det ene på et par uker, det andre kortere. Ikke noe alvorlig det heller, og i dag ville jeg helt sikkert ikke blitt innlagt en gang, bare kommet ned på diverse undersøkelser og etter hvert et lite inngrep. Men altså, med en ganske nyfødt lillebror hjemme, som jeg savnet veldig, bodde jeg i to uker på et firemannsrom sammen med tre voksne damer i den gamle bygningen som i dag bare kalles 1901-bygget.

Jeg har vært der flere ganger som godt voksen, i jobbsammenheng (prestetjenesten holder nå til i dette bygget, de gjorde i alle fall det mens jeg var i jobb), og hver gang jeg går forbi kjenner jeg smaken av søt, rød saft i munnen. Det var jo ganske kjedelig å ligge så lenge på sykehuset, og en av adspredelsene var å vandre ut på gangen og hente meg et glass saft, fra trillebordet som alltid hadde saft og mariekjeks på lur. Jeg tror jeg la på meg et par kilo de to ukene.

Jeg har mange andre minner fra de to ukene også, egentlig bare gode minner – om Birgit i nabosenga som syntes synd på den lille jenta og tok seg av meg, om en lærer på sykehuset som av og til stakk innom for å gi meg undervisning, om min egen lærer, Harald Kalland, som kom på besøk, og det aller beste minnet – far som stadig kom innom på vei hjem fra jobb. En dag hadde han vært innom biblioteket, der hadde han spurt ei han kjente som jobbet der om hun kunne finne et par bøker til meg, og tenk, der kom han med triologien om hesten Flicka, skrevet av Mary 0`Hara; Hans venn Flicka, Flickas sønn og Grønne grassganger. Åh, som jeg elsket de bøkene.

Rommet mitt var i 2.etasje og hadde utsikt ut mot sykehusparken. Den gang en typisk 60/70-talls park med masse gressplen, grusganger og store trær.

I dag er parken for lengst oppgradert og blitt et nydelig sted med vanndam, roser, iris, marikåpe og en hel masse andre vakre planter. Et nydelig sted å rusle rundt og tenke på en barndom en gang for over 50 år siden…….

Leave a Reply